چکيده
بازارگرايي فرهنگ سازماني است که به کارا ترين و اثربخش ترين شکل ممکن بايد خلق رفتارهاي مورد نياز جهت خلق ارزش برتر براي خريدار شود و در نتيجه موجب استمرار عملکرد برتر کسب و کار گردد ، (Narver &slater,1990,p.21). بازارگرايي خلق هوشمندي بازار مرتبط با نيازهاي جاري و آتي مشتريان، انتشار اين هوشمند ي در درون و بين واحدها و پاسخگويي کل سازمان به اين هوشمندي است که در کل گستره سازمان جريان دارد، (Kohli & jaworsky , 1990 , p.6).
مقدمه
در اين مقاله به بررسي بازارگرايي در چهاردسته کلي مي پردازيم.در دسته ي اول به تعريف بازارگرايي که به اين پرسش پاسخ داده شده است :بازارگرايي چيست؟ (Van Raaij & Stoelherst ,2008,p.1266) در دسته دوم به مسئله ي اندازه گيري پرداخته مي شود.دراينجا تمرکز بروي توسعه وساخت مقياس ها ميباشد . به اين موضوع مي پردازد که چگونه سازه ي بازارگرايي رامي توان عملياتي وسنجش کرد (Van Raaij & Stoelherst ,2008,p.1266) . در دسته سوم موضوع مدل هاي مفهومي دررابطه بابازارگرايي جاي مي گيرد . در اينجا تمرکز عمده بروي علت ومعلول هاي بازارگرايي مي باشد .دراين قسمت با پيش نياز ها وپيامد ها ونتايج بازارگرايي سروکارداريم(Van Raaij & Stoelherst ,2008,p.1266) . دردسته ي چهارم به مسئله پياده سازي پرداخته مي شود .دراينجا تمرکزبرروي اقدامات مديريتي جهت پياده سازي بازارگرايي مي باشد .دراين ادبيات پاسخگوي اين مسئله است :
شرکت ها چگونه مي توانند بيشتر بازارگرا شوند؟(Van Raaij & Stoelherst ,2008,p.1266)
منبع : مقاله بازارگرايي
درباره این سایت